Her Antrenmanda En Az Bir Kişinin Yaptığı Hata

İşte içinde deadlift olan her WOD’da görebileceğiniz muhtemel bir senaryo.
Box’ta bir sporcu orta seviyede bir ağırlıkla, muhtemelen tek tekrar maksimumunun yüzde 80’i ile deadlift yapmaya hazırlanıyor. Hızını artırma maksadıyla ağırlığı yerden zıplatarak kaldırmaya kalkar. Plakalar yere vurduklarında tekrar yukarı doğru zıplarlar. Bu yukarı yönlü hareket sporcunun bara aktarmak zorunda olduğu kaldırma kuvveti ihtiyacını azaltır. Şu ana kadar her şey güzel. Ağırlık yerden ilk kesildiğinde işler yolunda gibi görünse de bu böyle devam etmeyecek.
Plakalardaki kauçuğun ve zeminin yapımında kullanılan malzemenin türü ve iniş hızına bağlı olarak yerden yaklaşık 3-7 santim yükselir. Ancak bir noktada zıplamanın momentumu yerçekimi karşısında yenilir ve bar yavaşlar. Dolayısıyla biz bu olguya “zıplamaya bağlı yavaşlama” adını veriyoruz. Bar yavaşlayınca bir anda işlevsel ağırlığı artar yani ağırlık aynı olsa da daha ağır hissedilir. Neden? Çünkü sporcu zıplamanın sağladığı yukarı yönlü desteği kaybetmiştir ve bu eksikliği telafi edip barın yükselmeye devamını temin için ilave kas kuvveti harcamak zorundadır.
İşte söz konusu olgunun etkisini burada görürüz. Zıplamaya bağlı yavaşlamayla ağırlığın sorunsuz yükselmeye devamını sağlamak iyice güçleşir. Zıplatarak heavy deadlift yapan birini izleyin. Sporcu ağırlığı yerden kestikten hemen sonra düşecekmiş gibi bir an titreyecektir –sanki birisi arkasından gelip de barı aşağı çekmiş gibi.
Ağırlığı yerden zıplatarak kaldırmanın içerdiği riskleri teşhis ve tarif edecek gerçek bir araştırma henüz yapılmamıştır ama uygulamada, özellikle acemilere, tavsiye etmiyoruz çünkü nöromasküler öğrenme ve verimlilik olumsuz yönde etkilenip sakatlanma riskleri ortaya çıkabilir.
Diğer yandan tecrübeyle sabit “tut ve kaldır” tekniğini uygulamakta kesinlikle hiçbir mahzur yoktur.
Yazar: Bob LeFavi, PhD. CSCS, USAW, CF-L1

Yorumlar

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir