Kardiyo Antrenmanınızı Daha Etkili Hale Getirin

İster koşu bandı üzerinde olsun ister açık havada, kalori yakmanın en etkili yolu elbette koşmaktır. Fazlalıklardan kurtulmak için kardiyo antrenmanlarına başladıysanız doğru yerdesiniz. Size yol göstermek için en sık sorulan soruları bir araya getirdik ve cevaplarını uzmanlardan aldık.

Koşu antrenmanlarının arasında dinlenmem gerekir mi?
Fitness antrenörü Micheal Meija uyarıyor; “Ağır kardiyo antrenmanlarından sonra kendinizi yorgun hissetmiyor olabilirsiniz. Ancak kaslarınız, tendonlarınız ve eklemleriniz aynı şeyi düşünmüyor olabilir. Ağır bir koşu antrenmanından hemen sonra kaslarınızı zorlamak sakatlık riskini artırabilir.” Peki fazla enerjinizi nerede harcayacaksınız? Elbette değişik kardiyo aletleri üzerinde. Spor salonunda bir gün koşu bandı üzerinde çalışıyorsanız, ertesi gün bisiklette kalori harcayabilir ya da eliptik koşu bandını tercih edebilirsiniz. Eğer fırsatınız varsa, koşmak yerine havuzda yüzmek çok daha etkili bir kardiyo antrenmanı olacaktır.

Hiç koşmasam kondisyonum ne zaman düşer?
Micheal Meija, “üç dört hafta içerisinde hızınızı kaybettiğinizi fark edersiniz” diyor. Tabii kondisyonunuzun düşmemesi için tek yapmanız gereken koşmak değil elbette. Ağırlık antrenmanları da formda kalmanızı sağlayabilir. Üstelik bu sayede kalori yakmaya devam edersiniz. “Araştırmalar haftada iki defa merkez bölgenizi ve bacak kaslarınızı çalıştıran ağırlık antrenmanı yapmanın koşu performansınızı korumanıza yardım edeceğini gösteriyor.” Diyor Micheal Meija.

Bileklerime ağırlık bağlayarak koşmak daha fazla kalori harcatır mı?
Micheal Meija’ya göre bu hiç iyi bir fikir değil: “Bileğinizde ağırlıklar ile koşmak kulağa daha zorlayıcı gelebilir. Aslında gerçekten de öyledir. Yani daha fazla kalori harcarsınız. Ancak sorun zaten ne kadar kalori harcayacağınız değil, eklemlerinizin ve kaslarınızın ne kadar zorlanacağıdır. Yani bu tarz bir kardiyo antrenmanı sakatlık riskini hızla artırır. Ayak bileğinizde ya da elinizde ağırlıklarla koşmak doğru vücut formunu korumayı oldukça zor hale getirir. Bu da sakatlanma riskinizi ciddi şekilde artırabilir. Ayak bileğinizde ağırlık varken istemeden de olsa adımlarınız daha kısa atmaya ve ayağın pençe denilen ön kısmı ile değil, topuklarla koşmaya başlarsınız. Bu da hem hızınızı yavaşlatır, hem de dizlerinizin her adımda daha fazla yük almasına yol açar. Eğer koşu performansınızı artırması için kaslarınızı güçlendirmek istiyorsanız size daha iyi tavsiyelerimiz var; plank ve side plank hareketleri.”

Peki sıcak havada koşmak daha fazla kalori yakmamı sağlar mı?
İşte en büyük yanılgılardan bir tanesi. Sıcak havada koşmak daha fazla kalori harcatmaz. Sadece vücudunuzun daha fazla su atmasını sağlar. Tartıya çıktığınızda bu yüzden daha fazla hafiflemiş durursunuz. Oysa ilk su içişinizde vücudunuz kaybettiği suyu geri alır. “Bizim spor yapmaktaki asıl amacımız zayıflamaksa önemli olan vücuttaki sıvı kaybı değil yağ kaybıdır. Açık havada yapılan egzersizin daha faydalı olduğu doğrudur ancak bunun sebebi özellikle yazın havaların sıcak olması değil, altınızda sürekli dönen bir bandın olmamasıdır. Koşu bandı ayaklarınızı sürekli geriye doğru çektiği için daha az enerji sarf etmenizi sağlar. Bu yüzdendir ki koşu bandında koşmak ile dışarıda koşmayı eşit şartlara getirmek için koşu bandının eğimini yüzde iki ya da üç artırmanız gerekir” diyor Micheal Meija.