Whey protein mi BCAA mı?

Çok sıkı ağırlık antrenmanı yapıyorum. Whey proteini mi yoksa amino asit mi almalıyım?
Antrenman öncesi BCAA (dallı zincirli amino asit), antrenman sonrası whey proteini. Sıkı bir antrenman yaparken vücut, enerji açığını özellikle dallı zincirli amino asitlerden karşılama yoluna gidebilir. Bu nedenle ortamda BCAA bulunması uygun olur. Antrenman sonrası bizim ‘fırsat penceresi’ adını verdiğimiz ve kasların onarılıp toparlandığı anabolik bir süreç yaşanır. Kasların bu sırada protein ve insüline ihtiyacı vardır. Bu yüzden antrenmanın hemen ardından whey proteini almanız iyi olacaktır. İnsülin hormonunun göreviyse aldığınız proteinin, hücrelerin içerisine hızla girmesini sağlamaktır. Vücudunuzun insülin salgılaması için de şeker almanız gerekir. Antrenmandan sonra 4:1 oranında karbonhidrat-protein içeren bir öğün (mesela kakaolu süt) tüketmenin, katabolik süreci anabolik sürece dönüştürdüğü de bilinen bir gerçektir. 

Protein tozunu spordan hemen sonra almakla daha sonra almak arasında fark var mı?
Konu whey proteini olduğunda zamanlama çok önemlidir. Kaslara amino asit taşınması işini gerçekleştiren, kas proteini sentezini uyaran ve protein yıkımını azaltan insülin hormonudur. Kas hücreleri egzersiz sonrası yaklaşık 30 dakika süren bu ‘fırsat penceresi’ döneminde insülin hormonuna karşı çok hassastır. Bu sırada alınan tercihen sıvı bir karbonhidrat-protein öğünü, hızla toparlanma ve kas yapımı sağlar. Araştırmalar egzersizden hemen sonra alınan böyle bir öğünün, üç saat sonra alınana göre üç kat fazla protein sentezi sağladığını göstermiştir. Süre uzadıkça insülin direnci başlamakta ve toparlanma süreci bozulmaktadır.